GRC – trzy linie obrony

Permission Manager User Manager

Model trzech linii obrony to fundament skutecznego zarządzania ryzykiem i kontroli w organizacji. Implementacja systemu GRC wspiera te linie obrony, umożliwiając efektywne zarządzanie ryzykiem i zgodnością w organizacji.

Tomasz Jadczak
Data: 05.04.2019
Czy Portal Pracowniczy to rozwiązanie dla każdej firmy?

Umiejętność identyfikacji ryzyk oraz wdrażanie mechanizmów zapobiegających ich materializacji – to cechy, które decydują o fundamencie trwałości danej organizacji. Model trzech linii obrony jest niezbędny w przypadku określenia skutecznego zarządzania ryzykiem oraz efektywnej kontroli w organizacji. Pokazuje on, w jaki sposób

instytucja powinna bronić się w sytuacjach kryzysowych oraz związanych z niepewnością.

Zarządzanie organizacją przez pryzmat oceny ryzyka zakłada przede wszystkim wdrożenie trzech linii obrony przedsiębiorstwa. Ich zadaniem jest odparcie każdego „ataku” zarówno z zewnątrz, jak i z wewnątrz, związanego z nieuczciwością, zmianami prawnymi, rynkowymi czy innymi zdarzeniami z otoczenia, w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo.

Kontrola wewnętrzna i zarządzanie ryzykiem – pierwsza i druga linia obrony 

Pierwszą linię obrony stanowi bieżące zarządzanie ryzykiem, które odpiera zagrożenia identyfikowane w istniejącej relacji procesów. Zagrożone cele, harmonogramy, budżety są identyfikowane i oceniane. Szacowany jest ich faktyczny wpływ na cele organizacji. Aby uniknąć bądź zmitygować skutki materializacji zagrożeń (ryzyka), najlepiej wdrożyć mechanizmy kontroli, które – jak polisa ubezpieczeniowa – ograniczą wpływ pojawiającego się ryzyka lub jak gruby pancerz ochronią przed jego wystąpieniem.

Centralne zarządzanie ryzykiem na poziomie spółki czy nawet grupy kapitałowej pozwala oszacować „globalną” sumę zagrożeń dla całej organizacji. Średnio groźne ryzyko, które zostało zidentyfikowane w kilku miejscach przedsiębiorstwa, może sumować się jako prawdopodobne wystąpienie dotkliwych dla niego skutków w kilku obszarach. Może to zaburzyć stabilności działania i wyniku finansowego. Spojrzenie na ryzyko przez pryzmat centralny stanowi drugą linię obrony. Jej zadaniem jest powstrzymanie zagrożeń, które przedostały się przez linię pierwszą. W drugiej linii obrony stosowane są także mechanizmy kontroli o zasięgu globalnym dla firmy, decyzje zarządu i rady nadzorczej oraz wdrożenia systemowych rozwiązań w perspektywie całej organizacji.

Audyt – trzecia linia obrony

Systematyczne patrzenie na jakąś rzecz, ciągłe powtarzanie tego samego działania czy wielokrotne wykonywanie tego samego procesu staje się rutyną, która usypia czujność nadzorującego. Prawdą jest, że drobne odchylenia od normy nie powodują reakcji, np. w sytuacji, gdy porówna się jakiś projekt do poprzedniego i oceni go tylko nieznacznie gorzej. Działając, bierzemy pod uwagę zazwyczaj konkretną sytuację – tu i teraz – i podejmujemy kroki dopasowane optymalnie do tego zakresu. Rozwiązanie bieżących problemów bardziej przyciąga naszą uwagę niż drobiazgowe pilnowanie każdego aspektu funkcjonowania organizacji. To dlatego jedynie spojrzenie z zewnątrz pozwala zidentyfikować zagrożenia, które albo stały się niewidoczne, albo wymknęły się ustanowionemu systemowi przepływu informacji.

Trzecią linię obrony stanowi więc audyt i kontrola wewnętrzna. Osoby z zewnątrz nie są przywiązane do obecnie funkcjonującego elementu w danej organizacji, dzięki temu łatwiej im ocenić jego wiarygodność. Pozwala to na obronę organizacji przed zagrożeniami, których wykonawcy – w  codziennej pracy – mogą po prostu nie dostrzec.

Wbrew pewnym emocjonalnym odczuciom audyt należy uważać za pomoc, która służy wyciągnięciu firmy ze strefy zagrożenia.

Podział ról i odpowiedzialności 

System GRC wspiera działanie wszystkich trzech linii obrony. Odwzorowane w systemie struktury organizacji oraz procesów pozwalają na czytelny podział ról i odpowiedzialności. Dostarcza on informacji pomocnych w zarządzaniu operacyjnym, nadzorującym oraz strategicznym. Managerowie koordynujący różne obszary przedsiębiorstwa dostają raporty, które odnoszą się do poziomów ryzyka. Do audytorów trafiają informacje o mechanizmach jego kontroli. To pozwala zweryfikować faktyczną skuteczność mitygacji ryzyk. Dane o zakresach wymogów, zgodnie z którymi  funkcjonuje organizacja (na przykład normy ISO, przepisy ogólne, branżowe), kierowane są natomiast do oficerów compliance. Na ich podstawie mogą oni skontrolować, czy jednostki spełniają założenia odpowiednich norm.

GRC, a dokładnie jeden z jego modułów, wspiera także nałożone na organizację przez rozporządzenie RODO zadania związane z aktywnym, zaplanowanym procesem ochrony danych osobowych. Swoim zakresem obejmuje między innymi identyfikację posiadanych lub powierzanych aktywów danych, identyfikacja podatności, zabezpieczeń, a także ryzyk typowych dla RODO (na przykład utrata integralności, poufności, itd.). Moduł ten dopełnia w ten sposób funkcje kontrolne i sterujące przedsiębiorstwem.

Zobacz także

Archillea – Platforma Cyfryzacji Procesów ​

73% firm rozpoczęło już działania automatyzujące procesy, a Ty nadal zastanawiasz się od czego zacząć? A może szukasz kolejnych procesów, które warto zautomatyzować (a te zajmują nawet 49% czasu Twoich pracowników). Jeśli nie wiesz od czego zacząć, zacznij od tego ebooka.

Porozmawiajmy o narzędziu i tym w jaki sposób może pomóc Tobie w biznesie

Tomasz Jadczak - ekspert w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów

Tomasz Jadczak

Department Director

Proponowane artykuły
Czym jest portal pracowniczy

Zarządzanie ryzykiem w firmie. GRC w centrum strategii organizacyjnej

Czas czytania: 5 min
Globalny rynek GRC dynamicznie rośnie, bo coraz więcej firm rozumie, że zarządzanie ryzykiem, zgodnością i ładem to fundamenty skutecznej strategii. Zintegrowane podejście GRC porządkuje procesy,…
Szymon Cegiełko
Data: 20.05.2025
PrzyszłośćEOD

Cyfrowa transformacja. Jak usprawnić i zautomatyzować obieg dokumentów w firmie?

Czas czytania: 5 min
Cyfrowa transformacja to już nie przyszłość, lecz konieczność dla firm, które chcą działać szybciej, sprawniej i bardziej konkurencyjnie. W tym wpisie pokazujemy, jak usprawnić i…
Szymon Cegiełko
Data: 22.04.2025
Jakie zadania zautomatyzujesz z Portalem Pracowniczym

Jak portal managera i kokpity managerskie poprawiają zarządzanie w firmie?

Czas czytania: 5 min
Efektywne zarządzanie firmą wymaga dostępu do aktualnych danych i przejrzystego wglądu w kluczowe procesy. Portal Managera oraz kokpity menedżerskie to narzędzia, które usprawniają podejmowanie decyzji…
Szymon Cegiełko
Data: 25.03.2025

Skontaktuj się z nami

Krok 1


Krok 2